fredag 3 februari 2012

Steeks!

När jag har läst om att klippa upp stickningar har jag tyckt att det låter helt galet och omöjligt. Men efter att ha blivit smått beroende av att sticka tvåfärgssticking har jag börjat fundera på att någon gång sticka en mönstrad kofta, och då vill jag absolut kunna sticka alltihop från rätsidan. Därför har jag en tid närmat mig tanken på det här med att sticka en tub och klippa upp den och vika ut - steeks.

Sedan kom fårfilten. En av mina favoritdesigner släppte ett mönster som jag bara måste sticka, en filt med baggar och tackor, jättesöt - se här. Och förstås konstruerad med steeks, dessutom ett perfekt nybörjarmönster för att lära sig att klippa i stickning. Alla som diskuterar steeks på nätet har samma tips - Eunny Jangs Steeking Chronicles, och jag kan också rekommendera den. Den täcker det mesta grundligt och har massor av bilder. Vad jag inte har hittat är ett svenskt ord för tekniken. Jag tror att det är Eunny som skriver om Norwegian steeks att man i Norge helt enkelt benämner tekniken "avsluta en tröja", men nog måste man ha diskuterat och lärt ut olika varianter tillräckligt mycket för att behöva ett ord??

Tidigare i veckan stickade jag en liten, liten provlapp med mönster från fårfilten.

DSC_0689

Med en steek förstås, jag valde att göra ett schackmönster, vilket ska vara något mer stabilt än vertikala linjer, vilket å andra sidan gör det lättare att se var man ska sy eller virka och sedan klippa.

DSC_0690

Jag valde att prova att virka min steek och tog ett rött garn för att se tydligt vad jag gjorde. Mittmaskan ska virkas ihop med maskorna som är till höger och till vänster om den. Så först virkar jag ihop maskans "vänsterben" med maskan till vänster.

DSC_0693

Och sedan likadant längs högersidan.

DSC_0696

Så får man en väldigt prydlig steek, med "stegen" som ska klippas mellan de båda raderna av virkade maskor.

DSC_0699

Den syns mycket bättre när man har börjat klippa.

DSC_0700

Klipp, klipp!

DSC_0704

Så kan man vika upp sin före detta tub till en platt liten provlapp.

DSC_0706

Kanterna blev väldigt prydliga med virkade steeks - och den håller!

DSC_0707

Steeks var roligt, inte så läskigt, och jag ser fram emot att få klippa till min filt så småningom! Fast jag tror att det blir nervösare att klippa i den än i min lilla miniprovlapp...

8 kommentarer:

  1. Underbar filt men oj vilket stort arbete! Kommer nog ta lång tid att göra.Kul att du visar hur man på ett smart sätt kan klippa i det man stickat ! / Annika

    SvaraRadera
  2. Å så fina och pedagogiska bilder - jag blir också sugen på att sticka och klippa!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin filt! Tack för din bildserie, du får mig att också vilja steeka:)

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig filt!!! Det verkar ju tokenkelt när du beskriver det - bra bilder och förklaringar.

    Ska bli spännande att se det färdiga resultatet senare...

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om att steeka!
    Min kofta är redan uppklippt och resultatet blev så där :(
    Kommer snart ett blogginlägg om den.
    Fårfilten du ska göra är så fin!

    SvaraRadera
  6. hur virkar man en stek, eller vad heter termen på svenska?

    SvaraRadera
  7. Hrrm, jag vet att det är totalt otraditionellt men jag tycker att det är mycket smidigt att zickzacka mina "stekar" på maskin. Ett par sömmar på var sida och sedan klippa mellan. Kanten döljer man oftast ändå i någon form av kant så det färdiga resultatet blir snyggt. Håller mycket bra, jag har aldrig varit med om att något lossar!
    / Maria

    SvaraRadera